Indredning, Hotell Gästis, Varberg

Hotell Gästis Inredning & Atmosfär

Hotell Gästis inredning följer inga trender. Stilen har istället sakta byggts upp under snart 30 år.
Bok för bok, matta för matta, pryl för pryl …
-Å, vad här är hemtrevligt, är gästernas vanligaste kommentar.

När Elisabeth Hallin går genom hotellet har hon sitt privata sökarljus på. Blicken upptäcker obarmhärtigt detaljer som inte är rätt: En bäddning där lakanets mangelveck inte ligger lodrätt, ett gardinomtag som sitter för högt, ett fingeravtryck på väggen.
Allt rättas till, snabbt och effektivt.
-Det är underbart att våra gäster känner sig som hemma, det är det vi vill! Men det ska samtidigt vara högsta klass på hotellstandarden. Slarvigt bäddade sängar har de flesta nog av i sina egna hem, konstaterar hon med ett leende.

Äkta mattor och toastolsknoppar
Under Lasse Didings trettio år på Gästis har Elisabeth Hallin fungerat som hans högra hand i skapandet av den atmosfär som är hotellets främsta kännemärke.

Det är Lasse som köpt in möbler, mattor, lampor, böcker och kuriosa. För att inte tala om mystiska samlingar (till exempel toaknoppssamlingen, kapsylsamlingen och apotekburkssamlingen) som finns till allmän beskådan i inglasade tittskåp här och där i korridorerna.
Tillsammans har sedan han och Elisabeth gått igenom var någonstans saker och ting kan passa. För trots att de byggt upp hotellet under nästan tre decennier har det alltid funnits plats för små, små tillägg och förbättringar! Utrymme saknas inte: Gästis ligger i ett gammalt 1700-tals hus och består av vindlande korridorer, trappor, oväntade prång, små läs- och samtalshörnor och hotellrum som fått anpassa sig till husets karaktär.

Döm inte omslaget efter boken!
Resultatet har blivit den varma, personliga och ombonade miljö, med ett stråk av gamla tider, som de båda eftersträvade.
-Ni hade aldrig haft tankar på att här skulle vara ”ljust och fräscht”?
-Nej, nej, nej, skrattar Elisabeth.
-Men i början var vi faktiskt lite snåla med tavlorna! Det hängde en eller två på varje rum, en konstreproduktion eller en museiaffisch, så där som det brukar göra på hotell.
-Sen kom vi på att många av alla de böcker som strömmade in till Gästis hade fantastiska bokomslag. Även om boken var urdålig kunde omslaget vara ett konstverk!
Elisabeth började kopiera omslagen och samla dem i effektfulla collage. Nästa steg blev att förstora upp dem till affischformat. Fram till idag har Elisabeth ramat in tusentals tavlor, som pryder både Gästis och systerhotellet Havanna.
-Nu kan jag tycka att den där ytan ser tom ut, säger hon och pekar på ett 40 X 40 centimeter stort ”hål” på väggen…
-Det finns alltid plats för en tavla till!

Relaxande flodhästar
Som gäst omfamnas man av stämningen på Gästis. De äkta mattorna, de antika taklamporna, böckerna, affischerna, oljemålningarna, kakelugnarna och myllret av ting. Allt det olika skapar tillsammans en helhet.

Men det finns faktiskt också en röd tråd – en blå.
-Just färgen blå har varit ett tema, avslöjar Elisabeth.
– Det syns om man vet om det: i badrummens kakel, i de blå accenterna i mattorna och i det koboltblåa Leninbadet.
-Varför blått?
-För att jag är blå, berättar hon och visar på sin blå kjol och blå tröja.
Hon avslöjar också att en (1) av hotellets samlingar faktiskt är hennes, nämligen flodhästarna som finns i Leninbadets relaxavdelning.
-Jag började samla på flodhästar när jag var runt 20 och kände mig allmänt klumpig. Nu bor de här!
Gästis gästböcker – bästa medicinen
Belöningen för all denna omsorg, kärlek och tid som lagts på Hotell Gästis inredning är gästernas kommentarer.
Den allra vanligaste är som sagt att de tycker här är så hemtrevligt, som att komma hem fast man är borta.
Det näst vanligaste är att de berömmer personalen, för att den är så lättsam och trevlig att ha att göra med.
Den tredje kommentaren är att hotellet inte bara varit ett boende, utan en upplevelse.
Och Elisabeth konstaterar:
-All denna respons, det är fantastiskt. Känner man sig nere eller missmodig på jobbet kan man läsa i våra gästböcker – det hjälper alltid!

Gästis gästböcker – bästa medicinen
Belöningen för all denna omsorg, kärlek och tid som lagts på Hotell Gästis inredning är gästernas kommentarer.
Den allra vanligaste är som sagt att de tycker här är så hemtrevligt, som att komma hem fast man är borta.
Det näst vanligaste är att de berömmer personalen, för att den är så lättsam och trevlig att ha att göra med.
Den tredje kommentaren är att hotellet inte bara varit ett boende, utan en upplevelse.
Och Elisabeth konstaterar:
-All denna respons, det är fantastiskt. Känner man sig nere eller missmodig på jobbet kan man läsa i våra gästböcker – det hjälper alltid!